Principi rector en l'àmbit mercantil: simplificació, en especial per a les pimes.
No ve de nou en aquest conjunt de documents , ni val la pena repetir les idees indicades a les introduccions, però sí que cal recordar que pretenem que tot ell estigui desenvolupat sobre la base del teixit empresarial català real, la facilitat, l'agilitat i el rigor.
És en aquesta línia que creiem necessari dedicar un capítol sencer a les propostes de canvis a l'àrea mercantil, especialment pensant en les pimes i la seva productivitat.
L'experiència i l'anàlisi de les qüestions, les obligacions i la seguretat mercantils d'una banda, contra els retorns que comporta a les empreses en particular i a la societat en general de l'altra, ens indica que el balanç actual és netament negatiu. És a dir, que els pesats costos, directes i indirectes, que han de suportar les empreses per a complir correctament les obligacions mercantils no tenen correspondència en els retorns que n'obtenen.
Potser és en aquest àmbit on les normatives s'han anat basant més en la casuística, fins a enteranyinar-la de tal forma que ha acabat esdevenint la desproporció que hem comentat en els paràgrafs anteriors, contrària a qualsevol raonament productiu.
A més a més, de nou hem de fer referència a la irrupció de les noves TIC en el món de la comunicació. Si bé és cert que el Col·legi de Registradors ha fet un esforç en anar-se acoblant a les noves possibilitats de comunicació, creiem que ja en l'actualitat es podrien obtenir molt millors resultats aplicant més i més avançats sistemes.
En el detall sobre diferents propostes que seguirà intentarem fer aquelles que sumin l'adaptació constant i permanent de les comunicacions a la simplificació i l'abaratiment de les gestions que es consideri que han de ser imprescindibles a nivell d'empresa, a fi i efecte d'evitar que per aquestes les obligacions registrals siguin un llast estructural més.
De nou l'afectació més gran sobre la productivitat a causa d'aquestes obligacions, des del punt de vista percentual, la trobem en les pimes. Per aquest motiu proposarem que les obligacions registrals de les empreses siguin diferents en funció del volum de la seva facturació.
Registres mercantils: obligacions i característiques.
La base inicial de l'actual sistema de Registres Mercantils data d'èpoques pretèrites, com en moltes de les professions para-funcionarials com són els notaris, els registres de la propietat o els procuradors. La normativa, doncs, quan s'ha modificat no ha estat pensant en la simplificació i l'agilitació sinó en casuístiques determinades que, en força casos, no es poden considerar generalistes, amb lo qual s'ha aconseguit l'efecte contrari. Per aquest motiu ara proposem una revisió de les característiques i obligacions registrals en el sentit invers.
Cal començar sobretot amb la introducció clara, nítida i des del moment zero del concepte que els registres han d'atendre els seus clients, que són les persones físiques i jurídiques, i no a l'inrevés. Estem acostumats a què tot allò que és una obligació normativitzada per a les persones comuns tant físiques com jurídiques, s'acabi convertint en una mena de favor que els detentors del monopoli corresponent fan a aquelles, cobrant és clar!. Però aquesta praxis cal canviar-la.
Aquesta pràctica només es pot acabar fixant determinades obligacions als agents registradors i augmentant-ne la competència i la liberalització. Possiblement una obertura en les obligacions territorials podria ser un pas, però creiem que n'hi ha més, que detallarem tot seguit sense que aquest pretengui ser un llistat exhaustiu ni definitiu.
Nosaltres proposem que les modificacions a aplicar vagin pels següents camins:
- Calendaris de registre d'obligat compliment per part dels agents registradors. En cas de sobrepassar-se el termini, es consideraria l'acte mercantil presentat registrat d'ofici positivament, amb exoneració de pagament de qualsevol taxa o minuta d'honoraris. Aquest termini hauria d'estar al voltant dels set dies naturals per a la majoria d'actes registrals habituals.
- Normativa que impedeixi l'agrupació d'agents registradors en un sol lloc. Distribució geogràfica descentralitzada, més propera als ciutadans i no a l'inrevés.
- Dades registrades emmagatzemades virtualment en un organisme centralitzat amb la més gran seguretat, al qual tots els agents registrals puguin i hagin d'accedir per a efectuar les altes, baixes o modificacions pertinents, i els ciutadans hi puguin accedir, mitjançant pagament, a nivell de consulta. Aquest darrer cas, ja s'està complint en part.
- Augment d'agents registradors. Estudi seriós de conversió d'aquelles Cambres de Comerç que ho sol·licitin en agents registradors.
- Lliure elecció de l'agent registrador per part del client, sense límits ni territorials ni de cap altra mena.
- Liberalització d'honoraris, amb obligació de presentar pressupost previ al client.
- Substitució de les garanties personals dels agents registradors per una assegurança de responsabilitat civil obligatòria per un import proporcional al volum d'acceptació d'actes a registrar i d'honoraris facturats.
- Revisió de la publicació obligatòria de l'acte registrat, atesa l'existència de múltiples plataformes, que fan obsoleta la publicació única i obligatòria al BOE corresponent.
Registres mercantils, notaris i les TIC.
Fem menció a part dels actes a registrar, els agents registradors i els notaris relacionats amb les noves eines de comunicació. Creiem que val la pena.
Proposem que els actes a registrar no hagin de ser obligatòriament signats davant de notari, que n'hi hagi prou de signar-los físicament davant d'un professional col·legiat homologat perquè aquest proposi on line el registre de l'acte. Aquests professionals poden ser normalment l'esmentat notari però també per exemple un advocat, una Cambra de Comerç, una Associació Empresarial o un professional relacionat amb temes mercantils. El registre a l'estil actual, amb el lliurament personal del document físic, s'haurà de mantenir per a les persones que el desitgin, però hom fàcilment pot preveure una disminució molt important d'activitat presencial, amb lo qual també es veuran indirectament facilitades aquests tipus d'actuacions.
Amb això aconseguiríem facilitar, abaratir i agilitzar les obligacions registrals, sense augmentar els riscos de seguretat més enllà del què és raonable. A més a més, ja hi ha països dins de la UE que estan treballant amb aquests mateixos paràmetres, amb lo qual ja es poden trobar exemples a imitar, adaptar i millorar.
Si hi afegim la obligatorietat de què les consultes s'hagin de fer on line, creiem que haurem aconseguit una millor i major resposta global a les necessitats i obligacions registrals dels actes mercantils.
Cal fer esment a que el treball amb les TIC precisen de la més gran garantia dels certificats digitals. Per tant hi dedicarem el punt següent.