Propostes per al dia D+1
Aportacions per al debat
Catalunya Business Friendly
Legislació mercantil. Adequació.

Legislació mercantil. Adequació.

Partint de les bases del futur econòmico-empresarial que hem introduït a la presentació d'aquest conjunt de propostes, i amb la vista posada a l'ADN del teixit empresarial majoritari de Catalunya, entenem que la legislació mercantil ha d'adequar-se per contribuir d'una forma decidida a evitar que l'Administració es converteixi en el temut llast que intentem combatre, i del qual n'hem estat, i n'estem encara, patidors. Per aconseguir-ho publiquem aquest recull de propostes, on les noves tecnologies tenen un paper essencial, però on les diferents legislacions específiques tenen la missió implícita de marcar les línies vermelles a partir de les quals les Administracions deixen de ser el trampolí de l'economia per passar a ser-ne el fre.

El tema és força delicat en aquest apartat, ja que s'ha d'assegurar d'una banda la seguretat jurídica dels actes mercantils i per altra s'ha d'evitar que aquesta seguretat acabi convertint-se en un pesat llast per al tipus de teixit empresarial mig a Catalunya.

Per aquest motiu, tant en aquest apartat com en alguns altres, les propostes tindran en compte la grandària de les empreses, ja que determinats actes mercantils no tenen el mateix grau d'influència econòmicament negativa en empreses d'un tipus o de l'altre.

En l'actualitat ens trobem que determinades obligacions mercantils com els comptes anuals, per exemple, tenen el mateix tractament si es tracta d'una societat com Celsa o Banc Sabadell que si és la societat familiar explotadora de la botiga de calçat de la cantonada.

Ni el nivell de presa de decisions, ni la pròpia Junta General d'Accionistes, ni els òrgans d'administració, ni la gestió diària, ni la política de provisions, ni l'organització d'unes i d'altres tenen res en comú en la pràctica habitual. Sembla lògic, doncs, dissenyar en aquest full en blanc en què ens hem situat, paràmetres d'obligat compliment ben diferenciats, que no malmetin la seguretat jurídica de ningú, però que tampoc obliguin a compliments de normatives clarament desproporcionades, com està succeint en l'actualitat.

D'altra banda, la legislació espanyola actual deixa en una clara inferioritat de condicions a les pimes en situacions de concurs de creditors, de fallides o fins i tot de liquidacions, ja que les provisions a què es veuen obligades a fer per aquests casos són d'uns imports proporcionalment inassumibles. Només calculant la ràtio d'aquests costos sobre la facturació en comparació amb les grans empreses hom s'adona de la clara discriminació. Oimés, si tenim en compte que els propietaris, els socis de les pimes, són molt pròxims a aquestes i acostumen a avalar amb els bens propis les activitats d'aquelles i, per tant, apuren al màxim la lluita per a la supervivència de les seves empreses, arribant fins i tot a veure's impel·lits a deixar-se arrossegar econòmicament en un remolí que inevitablement acaba en la ruïna personal, sinó en situacions més tràgiques.

Som conscients que aquesta pràctica, força estesa a nivell de pimes, està renyida amb les teories empresarials. Però precisament per la idiosincràsia i pels volums de facturació i d'infraestructura de la majoria de pimes, proposem de trobar nous camins legals per tractar aquestes qüestions, acostant la legalitat a la legitimitat.

Partim de la base que les pimes, tant necessàries en el teixit català però també com a suport bàsic, complement imprescindible i element d'atracció de grans empreses, per la seva pròpia evolució vital han estat, són i seran promogudes en la majoria de casos per emprenedors sobrats de coneixements tècnics especialitzats, amb molta empenta i amb pocs coneixements mercantils i empresarials inicials que han de dedicar molt, massa temps, a feines improductives que llasten la potencial creació de riquesa que tindrien.

Tanmateix, estem convençuts de que l'Administració pot alleugerir molt aquesta part improductiva a què estan obligades les pimes, sense renunciar als aspectes de recaptació tributària, imprescindibles en el manteniment de l'Estat del Benestar.

Aquests són, doncs, els motius que ens han impulsat a incloure com a propostes de millora un apartat específic dedicat a la legislació i les obligacions mercantils de les empreses. Entenem que és un punt molt important i delicat a tocar, ateses les especificitats de la xarxa empresarial catalana.

Un altre tema important relatiu a les pimes és el seu finançament, però aquest el deixem pel capítol corresponent.

Comparteix amb:


Deixa un comentari

Especifica tota la informació requerida (*) on s'indiqui. El codi HTML no és permès.