En aquest punt, hem de partir de la realitat empresarial que hi ha a Catalunya, que té un munt de virtuts en la societat canviant i global en la que ha de competir: l'espessa xarxa de pimes que la integren.
Però també hem de ser conscients de les demandes de la competitivitat global, que en molts casos exigeixen paquets complets de productes o serveis de les quals les nostres pimes són especialistes excelsos, però només en part d'aquests processos.
La globalització força sovint exigeix productes o serveis acabats, o sèries massa llargues o d'infraestructura industrial o financera massa costosa per a una sola empresa.
Es presenta, doncs, com a repte imprescindible que l'Administració dugui a la pràctica l'impuls a la cultura de la col·laboració empresarial mitjançant UTEs, societats d'empreses, joint-ventures, contractes puntuals de col·laboració o qualsevol sistema mercantil i jurídic d'unificació d'esforços i d'aprofitament de coneixements complementaris. Unions d'esforços entre empreses catalanes o amb empreses d'altres països indistintament.
Els tres poders democràtics clàssics hi tenen molt a dir en aquesta formació cultural:
- El poder judicial, només aplicant les propostes que hem formulat prèviament ja seria d'una ajuda extraordinària per a l'impuls de la cultura de la col·laboració, ja que permetria donar tranquil·litat a les parts en el cas no desitjat de diferències entre elles.
- El poder legislatiu, facilitant una legislació mercantil àgil, dinàmica, concreta i planera, autoaplicant-se al mateix temps aquests paràmetres d'agilitat i seriositat, que rarament practica en l'actualitat perdent-se, per exemple, en llargs períodes improductius o en llargues sessions de debats inútils en comparació percentual al nombre de persones que treballen com a diputats però que estan infrautilitzades en tant que polítics en actiu.
- El poder executiu, facilitant exempcions fiscals a les agrupacions empresarials que tinguin per finalitat aprofitar les economies d'escala per poder competir amb empreses d'altres països a fi i efecte d'assolir comandes d'alt valor afegit o de gran envergadura. Per exemple.
Hi ha moltes més possibilitats a desenvolupar, com ara que la Conselleria del ram impulsi i promogui l'organització de cursos o fòrums per a directius o propietaris de pimes des de les escoles de negocis, les universitats, les Cambres de Comerç, les associacions empresarials o fins i tot des de les entitats financeres. Cursos i fòrums que poden ser totalment privats o subvencionats per l'Administració, per fundacions o per la banca interessada en els beneficis que els hi reportarà l'impuls a aquestes col·laboracions.
Si a més a més s'inclouen les propostes de simplificació mercantil que proposem estem segurs que haurem facilitat i impulsat molt aquestes possibles col·laboracions empresarials. Sense perdre de vista que, com en tot Estat de dret, la darrera paraula sempre recau en la persona, sigui física o jurídica.